2022-03-27 IV Niedziela Wielkiego Postu
IV NIEDZIELA WIELKIEGO POSTU C Łk 15,1-3. 11-32
Powrót do Ojca
Celnicy i grzesznicy przychodzili do Jezusa, aby Go słuchać. Jego kontakty z grzesznikami i ludźmi z marginesu społecznego były powodem zgorszenia dla żydowskich autorytetów religijnych. Do nich Chrystus skierował trzy przypowieści o wspólnym temacie: Radujcie się z odnalezienia tego, co zaginęło.
Św. Łukasz łączy przypowieść o zaginionej owcy i zgubionej drachmie (w.4-6) z przypowieścią o synu marnotrawnym (w. 11-32).
Przypowieści te są odpowiedzią Jezusa na pretensje i krytykę faryzeuszy i uczonych w Prawie.
Relacja o synu marnotrawnym jest najpiękniejszą przypowieścią w Ewangelii. Pomimo utrwalonego, tradycyjnego tytułu : Syn marnotrawny, głównym bohaterem tej przypowieści jest ojciec. Dlatego skoncentrujmy się na tej pięknej postaci. Miłość ojca jest bezinteresowna. Ojciec przebacza swojemu młodszemu synowi wszystkie jego nieprawości , grzechy i każde popełnione zło. Z radością przyjmuje go z powrotem do rodzinnego domu. Uprzedzająca miłość ojca przemienia serce młodszego syna oraz przywraca mu utraconą pozycję i prawa synowskie.
Nie wiemy czy starszy syn zmienił swoje pretensjonalne podejście do ojca i brata.
Miłość jest najskuteczniejszym lekarstwem i najpewniejszą droga do rodzinnego domu. Ojciec biegnie na spotkanie powracającego dziecka. Wzrusza się głęboko, rzuca mu się na szyję i całuje go. Najlepsza szata, sandały, pierścień, uczta - to również gesty wielkiej miłości ojca.
Miłość ojca jest tak wielka i mocna, że nie zmusza syna do pozostania w domu, nie zatrzymuje go przy sobie. Pozwala mu odejść do dalekiego kraju, chociaż ojcowskie serce bardzo cierpi. Miłość ojca jest tak wielka, że nie stawia wymagań czy warunków lecz przebacza i czeka cierpliwie na powrót marnotrawnego syna, by z radością przyjąć go i powitać w domu.
Dzisiaj również niejeden człowiek, podobnie jak przypowieściowy syn marnotrawny, ucieka do dalekiego kraju, aby szukać wolności i przyjemności życiowych.
Daleki kraj – to miejsce gdzie można się zagubić, to miejsce gdzie panuje głód i pustka duchowa, miejsce gdzie człowiek jest samotny, opuszczony, poniewierany, lekceważony, pogardzany. To jest miejsce gdzie człowiek ginie z powodu braku miłości i ufności. Jest to też miejsce, z którego zawsze można wrócić do domu ojca. Można wrócić niezależnie od powodu opuszczenia rodzinnego domu, niezależnie od sposobu obranego stylu życia oraz od czasu spędzonego w dalekim kraju. Drzwi domu ojca zawsze są otwarte.
Bóg jest najlepszym Ojcem, który nas kocha , czeka na nas i przygotowuje ucztę, raduje się z każdego powrotu do DOMU.
Moje dziecko, ty zawsze jesteś ze Mną i wszystko,
co posiadam do ciebie należy.
s. Boguchwała Kuras OSU
Ewangelia tej niedzieli (J 21,1–19) przenosi nas nad Jezioro Tyberiadzkie, znane też jako Genezaret albo Galilejskie. Właśnie tam Jezus ukazuje się swoim uczniom po zmartwychwstaniu – po raz trzeci. Wydarzenia nad tym jeziorem mają ogromne znaczenie w historii zbawienia. To tam Jezus powołuje pierwszych uczniów, naucza z łodzi, ucisza burzę, rozmnaża chleb i chodzi po wodzie. Teraz, po swoim zwycięstwie nad śmiercią, wraca tam – do początku ich historii – by odnowić powołanie Piotra i całej wspólnoty.
Miejmy zawsze serca rozpalone miłością.
św. Aniela Merici